Semester del 2.

Efter att vi varit en vecka i Trollhättan åkte Mats ner till sin morbror i Skåne, jag stannade kvar några dagar till för att sen ta tåget till Skurup där Mats hämtade mig. Men innan jag åkte iväg sov jag över hos min kusin Fredrik och hans sambo Robert. Det är alltid lika kul att vara hos dom och jag önskar att vi kunde träffas oftare.
Vi bakade pizza och Fredrik gjorde glass som smakade ljuvligt. (Så ljuvligt att jag bestämt mig för att införskaffa en glassmaskin)



Foto Fjällräven                 Att en pizzadeg kan va så intressant att titta på *fniss*

Efter en god natts sömn blev jag hämtad av mor och far för att bli körd till tågstationen i Göteborg. Det var äckligt varmt ute, precis som hade varit en vecka, men jag hade bokat 1:a klass så det var härligt behagligt på tåget ner till Malmö. I Malmö skulle jag byta tåg för att komma till Skurup och efter en mycket hastig promenad kunde jag kliva på detta tåg. Jag frågade konduktören om man kunde köpa biljett på tåget och konuktören svarade: -Visst, men det kostar 100 kr extra (??) varför då kan man undra? Förhoppningsvis för att det skall finnas så lite kontanter som möjligt hos tågpersonalen med tanke på rånrisken. Tåget var (som vanligt) försenat så vi blev stående på stationen i närmare 30 minuter, jag skulle alltså hunnit köpa biljett i automaten för 69 kr men istället fick jag betala 169 kr *suck*

Ja ja, efter ett tag kom jag fram till Skurup, där Mats väntade tålmodigt, där bytte jag om till mc-kläder och vi styrde vår resa mot Kalmar. Efter ett tag började det regna och när vi kom fram var vi rejält blöta. Mats kunde hälla ut flera deciliter vatten ur sina kängor.

Vi slog upp vårat tält och efter att vi duschat och fått på oss varma torra kläder lagade vi till en kulinarisk måltid bestående av burkpotatis och stekt ägg (hua! jag ryser när jag tänker på det).

Nästa dag hyrde vi cyklar på campingen och cyklade till Kalmar city,  det blev en tur till turistbyrån så vi kunde planera vad vi skulle hitta på de närmsta dagarna.


Foto Fjällräven                                                                             Mats på hyrcykel


Medan vi planerade mumsade vi i oss rökt fisk och potatissallad. Väldigt gott men jag hade kunnat tänka mig en större tallrik eller lite mindre mat.


Foto Fjällräven                         Rökt fisk och alldeles för mycket potatissallad

Vi gjorde ett besök på Kalmar Slott, jösses vilket vacker slott. Vi följde med på en guidad tur och då får man ju alltid ut lite mer än om man går själv.

                 


Dag tre i Kalmar hyrde vi cyklar igen


Foto Fjällräven Vi var båda väldigt frälsta i de gula cyklarna av märket Pilen


och styrde kosan mot Sjöhistoriska Museet och Kalmar Länsmuseum. Vi hade lika trevligt idag. Vi hade också bokat en rundtur med en liten båt men himlen öppnade sig och regnet vräkte ner och det åskade och blixtrade så någon båttur blev det inte. Vi köpte varsin regnrock (som var lika kraftig som en fruktpåse på Ica) och cyklade snabbt till en restaurang för att äta middag. Efter det var det bara att cykla hem till campingen igen och byta till torra kläder.
På kvällen kom solen fram och vi tog en tur till Öland. Vi letade upp en veteranbilsutställning i Borgholm och det hade säkert varit jättetrlevligt om det inte var så att ett otäckt bråk störde den fina stämningen.
Fem killar jagade en ensam kille och slog ner honom med en stor spade som träffade honom i skallen och när han ramlat till backen fick han utstå flera sparkar, också dessa mot huvudet.
Många månniskor som var på utställningen sprang fram för att hjälpa den misshandlade mannen och det var även flera som sprang efter killarna med spaden men tyvärr kom de undan.

Vi tappade liksom gnistan och for tillbaka till campingen och där passade vi på att äta på campingens restaurang där det bjöds på tacobuffe *mums*

Dag fyra (torsdag) åkte vi till Öland igen för att gå på zoo. Det var lite smågrått ute men det var en perfekt dag att vara på zoo. Djuren låg inte halvdöda i gräset för att det var för varmt utan de var pigga och raska.

       
       
       
 

På fredagsmorgon vaknade vi och packade ihop tält och dyl. Vi åkte tillbaka till Trollhättan och tanken var att vi skulle titta in på några glasbruk på vägen men eftersom regnet låg i bakhasorna så körde vi vidare utan alltför långa stopp.

Kram på er alla människobarn, fortsättning följer.



Kommentarer
Postat av: Robert

Ja, herregud...både jag och Fredrik ser ju ordentligt nördiga ut på den bilden...full koncentration på en..pizzadeg..med GOTT blev det iallafall! Och så himla himla skoj när du är här!



Gud vad mycket skoj ni har hunnit med. Själva har vi tema "vara hemma och skrota" den här sommaren. Skönt det också!

2009-07-19 @ 23:38:30
Postat av: Fjällräven

Du jag önskade att jag också kunde vara hemma några veckor och skrota. Det här är faktiskt den första semestern som varit fullspikad.

Kram på er båda.

2009-07-20 @ 08:15:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0