Baka, baka liten kaka...


Foto Fjällräven    Katedral från Nordic Ware bakformar

Ja om den är så liten kan väl diskuteras. Formen är på hela 2,4 L och jag har upptäkt att det inte bara är att ta vilket recept som helst. Det gäller att det är tillräckligt med smet så kakan fyller hela formen när den är färdig.
Det gäller också att inte ha för mycket smet i formen för då pöser det över.
Det var lite pilleri när formen skulle smörjas, det gäller att varje skrymsle och vrå fick lite smör och var det vetemjöl istället för ströbröd.

Jag använde detta recept till en
Kokoskaka

3 1/4 dl (280 g) strösocker
250 g rumsvarmt smör eller margarin
4 ägg
2 ½ dl kokosmjölk
1 msk vaniljsocker
7 dl (390 g) vetemjöl
2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 170 grader (160 grader om formen är svart)
Smörj och mjöla formen.

Vispa smör och socker poröst. Tillsätt äggen och vispa ca 5 minuter med elvisp.
Tillsätt kokosmjölk tillsammans med mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Vispa ca 2 minuter.
Skeda över smeten i bakformen. Fyll formen 3/4 dels full. Dra smeten uppåt kanterna med hjälp av en sked. Slå formen ett par gånger i bänken för att få smeten ordentligt ner i mönstret på formen.

Grädda kakan 50-60 minuter. Känn efter med en sticka om kakan är färdiggräddad i mitten.

Låt kakan vila exakt 10 minuter i formen. Håll formen i händerna med en handduk och skaka den
några gånger tills kakan lossnar. Lägg en tallrik över formen och vänd den. Lyft formen försiktigt från kakan.


Foto Fjällräven                                                         Kokoskaka med florsocker

Vår ugn är inte som den ska, man får chansa lite med värmen och den är ganska ojämn.
Jag hade också i för mycket smet i formen så det rann över lite och när jag väl skar upp den så var den inte helt färdig. Det syns på nederdelen av kakan för den har liksom säckat ihop.
Lite synd att mata fåglarna med så fin kaka, fast dom var nog nöjda för det sa bara slurp så vart kakan borta.

Jag ska prova att göra en morotskaka och bjuda på nästa torsdag när jag ska ha demokväll med Enjo.

Hej då alla människobarn, ha en fortsatt trevlig helg.




Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken häftig form! Tankte genast på hur man skulle kunna göra en aladåb i den. Med räkor, lax, musslor, morötter och annat färgglatt godis.

2009-01-24 @ 20:01:57
Postat av: Alf

JA, det var alltså jag som skrev om aladåben....

2009-01-24 @ 20:03:00
Postat av: Fjällräven

Hej vännen, jag har också tänkt tanken med att göra något annat än kaka i formen. Har du något bra recept så ska jag prova.

Fast aladåb, är det sånt där med gelédaller runt själva maten? Har fått för mig att det smakar knepigt.

Kram

2009-01-24 @ 22:48:50
URL: http://ammiia.blogg.se/
Postat av: Storasyster

Makalöst fin kaka du bakat.



Vad tror du om bryllépudding eller chokladpudding, eller hemgjord glass, mums



Kramisar

2009-01-25 @ 18:17:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0