Växtfärgning

Nu har jag kommit hem från Birgitta, Mats moster. Vi har färgat garn idag, vi startade kl 10 i förmiddags och kl halv fyra kom jag hem. Det där med att krappen börjat jäsa gjorde inget, jag var ju lite rädd att allt skulle vara förstört.


Foto Fjällräven Alla saker är på plats och det är dags att tända under kastrullerna

När vi hade burit fram alla våra saker så var det dags att koka krapp och lökskal i varsin kastrull. Birgitta kokade även daggkåpa eftersom hon även skulle färga till grönt garn.


                                                                   Lökskal och daggkåpa


                                                                       Krappen ska kokas

När färgämnena väl kokat upp skulle det koka i en timma. Då passade vi på att dricka kaffe hos mormor Agnes.


                    Mormor Agnes kom ut i färgdimman

När det kokat en timma var det dags att lägga i garnet som då först hade legat i blöt i så varmt vatten som kranen kan ge. Sen kyler man av färgvattnet så det inte blir för stor skillnad på vattenbaden, garnet skall inte chockas.


                                                               Här färgas det för fullt

När sen lökgarnet hade en tempratur på ca 90 grader och krappgarnet mellan 70-90 var det bara att passa så att tempraturen inte sjönk eller steg. Efter ytterligare en timma var det klart.

Då hade jag fått en underbar röd färg på garnet som legat i krappen och en gul färg på de som legat i löken. Det var lite skillnad på färgerna eftersom jag hade två vita härvor och två gråa härvor i krappbadet och en av varje i lökbadet. Störst skillnad blev det på det vita och det gråa som legat i löken, det gråa blev mer gulgrönt.
Birgittas daggkåpegarn fick en mörkt grön nyans och hon hade även blandat i järnvitreol i vattnet den sista kvarten.


                             Nu är det färdigfärgade, bara att skölja, tvätta och sen torka

Nu är det bara att ta reda på allt, skölja, tvätta och torka garnet. Sen kan jag sticka tomtar och kycklingar för fulla muggar =)




                                                Garn som ska sköljas och tvättas

Men det är ju ingen som säger att det måste göras idag, det finns ju en dag i morgon också. Fast i morgon måste vi hinna med att åka till Krokom för att se om vi hittar en tvättmaskin, jag måste baka till söndagspysselträffen som är i morgonkväll. Sen måste jag hämta lite mer garn som ligger kvar i sin kastrull hos Birgitta, tänkte att det kunde få ligga och dra i kastrullen medan det svalnade, alltid fastnar det väl lite mera färg. Ja, det är full rulle här som sagt *ler*

Nu ska jag försöka hysta ihop lite middag, det får bli något lättvindigt.

Kram på er alla människobarn


Kommentarer
Postat av: Susanne A

Ha ha, jag klickade på min sparade länk till din blogg och tänkte...undrar varför Ammii inte skrivit något om växtfärgningen? Det vore väl verkligen något att berätta för alla där hemma.

Men jag förstår att det är viss tidsbrist oxå...

Ses imorgon.

Susanne

2009-08-29 @ 20:02:52
URL: http://http://web.telia.com/~u04400947
Postat av: Susanne

Försöker igen,ha ha, när jag klickade på min sparade länk till din blogg tänkte jag-undrar varför Ammii inte skrivit om växtfärgningen? Förstår ju nu att det har med tidsbrist att göra.

Jag ser fram emot morgondagen!

Susanne

2009-08-29 @ 20:30:09
URL: http://web.telia.com/~u04400947

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0