Kladdkaka med banan

Jag var så himla sugen på något sött (som alltid alltså). Jag ville baka något som innehöll banan. Hittade ett recept på chokladrutor och gjorde om det lite för att bananer skulle passa i smeten.

Kladdkaka banan
Foto Fjällräven                                                              Kladdkaka med banan

100 g smält smör eller margarin (jag har använt mjölkfritt margarin)
2 ägg
3 dl strösocker
2½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1½ tsk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat (eller 2 tsk bakpulver, som jag inte hade hemma)
1 stor mosad banan (mosa lite grovt)

Smörj och bröa formen, 20 x 25 cm. Smält smöret på svag värme.
Vispa ägg och socker pösigt och rör ner det smälta smöret. Blanda mjölet med kakao, vaniljsocker och bikarbonat eller bakpulver. Rör försiktigt ner blandningen i äggsmeten. Tillsätt även den mosade bananen.
Häll smeten i formen och grädda i ca 35 minuter i 150 grader.

Enkelt och mycket gott. Låt er väl smakas.


Kommentarer
Postat av: Storasyster

mmmmmmm....ser underbart ut. Låter smaskigt med banan.
Kram kram

2008-03-03 @ 19:45:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0