Mumsigt bröd

Ja ja ja, jag vet att jag har en sambo som jobbar på bageri och kommer hem med färskt bröd varje dag, men jag saknar att baka eget bröd.
Jag såg ett recept där det var mycket smaskens i och att det skulle hålla sig saftigt i flera dagar. Har haft lite funderingar på vår mc-semester och det där med mat under dessa dagar. Klart att vi kommer äta ute ganska mycket men det blir ju ändå så att vi kommer fixa en del mat själva, typ frukost, kvällsmat osv...Eftersomjag inte kan äta allt (vegetarian, laktosintolerant och nötallergiker) så begränsas man ju lite så därför kan man ju ta med lite bröd som ger mycket mättnad.

Receptet hittade jag på www.arla.se men jag gjorde om det lite, där heter de "hurtbullar".


Foto Fjällräven

Min variant:

2 dl fiberhavregryn
5 dl vetemjöl
1 dl linfrö (jag tog hela eftersom jag hade det hemma)
1 dl hackade torkade aprikoser (receptet föreslog russin)
1 dl solrosfrön (receptet föreslog hackade hasselnötter)
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt

4 dl nyposoppa (receptet föreslog yoghurt)
½ dl sirap (receptet föreslog flytande honung)
½ dl lingonsylt

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Rör i nyposoppa, sirap och lingonsylt. Klicka ner den kladdiga smeten i en smord, avlång bakform, ca 1½ liter.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 h.
För att inte brödet ska bli för mörkt kan man lägga på lite folie efter halva tiden.
Själp upp brödet och låt det svalna under bakduk.

Eftersom jag inte hade laktosfri yoghur hemma så testade jag med nyponsoppa. Jag har bakat frallor med nyposoppa i förut och det blev gott.
Jag hade heller ingen flytande honung, bara honung med eukalyptus och det kändes inte som det skulle passa, därför tog jag sirap. Sött som sött.
Jag var till och med så duktig att jag gjorde lingonsylt innan jag började baka. Vi hade ingen sylt hemma och det är bara jag som äter lingonsylt i famlijen så det känns onödigt att köpa en burk som bara blir stående. Men jag hade lite lingon i frysen som jag snabbt kokade lite sylt av *ler lite malligt'
(Nu ska det kanske erkännas att det är fruktansvärt enkelt att koka sylt. I med bären i en kastrull, slå på lite vatten, koka 5-10 minuter och rör sen ner socker i den mängd man vill ha. Häll upp sylten på varma rengjorda burkar. Klart!!)

       
Foto Fjällräven             Mät upp bär, slå på vatten, sockra och slå sen på varma burkar

Nästa gång jag bakar detta bröd ska jag nog hoppa över sirapen eller testa med yoghurt, det blev ett ganska sött bröd eftersom det var nyponoppa (sött), aprikoser (sött), sirap (jättesött) i. Det var gott men lite för sött.


Kommentarer
Postat av: Robert E

Mums vad det såg gott ut!

2008-06-17 @ 16:20:54
Postat av: Storasyster

Jag håller med Robert. Det ser jättemumsigt ut...mmmmmmm...några krulliga skivor gräddost på....dreggel...

Kram

2008-06-18 @ 08:18:20
Postat av: Fjällräven

Det var gott men lite för sött men jag hade strimlad vitkål på, det var jättegott.

Kram på er båda.

2008-06-18 @ 12:04:38
URL: http://ammiia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0