Semester på mc

Nu har vi varit hemma några dagar och säga vad man vill, det är jättekul att åka bort men otroligt skönt att komma hem och få sova i sin egen säng igen.
Resan startade på tisdagen den 1 Juli, vi kom i väg vid halv nio på morgonen. Det kom några droppar regn men efter 10 mil var det kanonväder. Vi stannade i Ytterhogdal för att tanka och där mötte vi en kille var på väg till Göteborg. Han hade en shopper med en jääääättelång framgaffel, den hade han byggt själv 1989 och kört 25000-30000 mil sedan dess *jösses, hur orkar man* Han hade varit i Sundsvall och stod nu och väntade på sin far som kom från Happaranda. Medans vi pratade ringde det i hans mobil, det var  Film i Väst, han skulle visst vara med i en film som spelades in i Trollhättan. Vi kommer tyvärr inte ihåg vad filmen hette men det blir till att hålla ögonen öppna.

Färden gick vidare och vi hade bestämt att vi skulle ta en lite mindre väg, Ytterhogdal-Färila-Edsbyn,  istället för 45-an ner till Mora och sen till Falun. Den mindre vägen var tom rekommenderad på en Sverigekarta som M fått från en mc-klubb, (dom borde ju veta, eller?)
Jag säger bara Fyyyyyyy fan. En väg som normalt tar dryga halvtimman tog närmare 1½ timma. Där det inte var uppgrävt pga vägarbete var det rena kostigen. Jag var livrädd hela tiden. Jag såg mig själv sönderklämd med 300 kg mc över mig och vassa stora senar under mig. Vi tog oss igenom detta lilla helvete och då hade vi kommit till Edsbyn. Där tankade vi och jag lånade toan på ett fik. Skönt tänkte vi, nu är det bara 11 mil kvar till Falun.
Då gick fästet till min fotpinne av....vad gör man nu??? Mitt ute i ingenstans. Gick tillbaka till fiket för där satt det några karlar och vi frågade om dom visste var vi kunde få tag på en svetsare. Dom ritade upp en karta till en svetsare som inte bodde allt för långt bort. Vi for dit, jag med ena foten hängandes i luften, och efter att vi väntat en timma på att han skulle komma hem så svetsade han ihop fästet efter mycket om och men. Det var ett skitmaterial och det gick hela tiden sönder. Hur som helst så skruvade vi dit min fotpinne men inte vågade jag ha föterna på den inte....jag satt 11 mil med foten på en liten bit som inte var mer än ca 5 cm lång, varje gång M bromsade for jag fram mot hans rygg.


Foto Fjällräven De nyinköpta framflyttade fotpinnarna och fästet som gick av.

Väl framme på campingen i Falun fick vi vår stuga och efter 10 timmars resa var vi rätt slöa. Vi ville bara laga oss lite mat och sen slappa resten av kvällen. Då visar det sig att stuga inte var städad, äckelpäckel överallt. Vi satte igång och dammsög och torkade golv, diskade porslin och kastruller. Eftersom vi kom så sent till campingen så hade ansvariga redan gått hem så vi kunde inte klaga heller. Bortsett från det så var det bra. Det är en jättefin plats och en liten camping med få gäster.


Foto Fjällräven Vår stuga, vi hyrde ett rum i den men eftersom vi var själva disponerade vi hela.


Foto Fjällräven                                                                         Vy från vår stuga

Onsdagen ägnade vi förmiddagen åt att leta efter någon som kunde fixa nya fotpinnar till mig. Det var inte det lättaste så här i semestertider men till slut hittade vi ett ställe, Falu svets och byggsmide. Tack gode gud för detta ställe. Det var inte den minsta tvekan när vi visade vårt problem. Simsalabim så hade han svetsat ihop inte bara en fotpinne utan en framflyttad fotpinne och eftersom jag gärna ville ha en likadan på andra sidan så gjorde han en dit också. Det blev inte snyggt men fruktansvärt bra *ler*


Foto Fjällräven                                    Nya rejäla fotpinnar i stål *nickar nöjd*

På eftermiddagen åkte vi runt i byggden, det är väldigt vackert i Dalarna och vi hittade också ett litet museum med gamla bilar, leksaker och motorcyklar som vi besökte.


Foto Fjällräven                                                              Motormusem i Torsång

Torsdagen inleddes med stadsbesök i Falun, vi lekte turister och tittade på kyrkan, gamla hus och vandrade omkring med kameran i högsta hugg (dock ej på magen, ej heller i hawaiiskjorta).
Vi fikade på ett mysigt fik vid sjön, Runn.


Foto Fjällräven

På eftermiddagen åkte vi samma runda som dagen innan, runt Runn. Vi stannade på Gamla Stabergs bergsmansgård. Jösses vad vackert det var där. Nu var det väldigt varmt och vi var rätt trötta och svettiga så det blev en ganska snabb titt och en fika, man måste fika mycket så man inte törstar ihjäl i värmen och då är det lätt att en liten kaka slinker ner på samma gång *mums*



Foto Fjällräven            Gamla Stabergs bergsmansgår och barockträdgård

På fredagen bar det av mot Trollhättan. Vi hade lurat familjen med att säga att vi skulle till Solna så när vi körde in på gården blev far väldigt överaskad. Han berättade inget för mor när han hämtade henne efter jobbet och när hon kom hem och såg motorcykeln var hennes första kommentar...-Men vi har ju inget laktosfritt hemma! (jag är laktosintolerant) Typiskt mamma, rädd för att vi inte ska bli mätta *ler*
På lördagen följde vi med på den obligatoriska lördagsfikan. Det var bara mamma och pappa som visste att vi var i stan så när vi dök upp där så immiterade min syster en fågelholk, hon bara gapade och jag trodde ett tag att hon skulle börja gråta. Det var faktiskt rätt kul att överaska alla så här. Man åker ju inte 75 mil för att hälsa på utan att tala om det i vanliga fall.
Vi hälsade på lite släktingar och M passade på att hälsa på en gammal studiekamrat från tiden när han bodde i Trollhättan. Allt var frid och fröjd och vi lämnade Trollhättan på måndagen för att åka hemöver.


Foto Pappa                                                        Nu är det dags att åka hemöver

När vi kommit till Åmål (10 mil) stannade vi för att jag frös (det regnade). Jag klädde på mig mer kläder och vi åkte till Grums (ytterligare 5 mil) där stannade vi för att ta en kaffe. Jag upptäkte då att min jacka INTE var vattentät som hon sa i affären när jag köpte den. Jag var blöt och frös som en gnu. Ockuperade toaletten och försökte torka mig i den där blåsmaskinen som man torkar händerna på när man varit på toa. Kan säga att det gick sådär...
Efter ett tag kom vi iväg och det tog ungefär 3 minuter för mig att bli pisseblöt igen. Jag frös som satan och i Sunne stannade vi för att än en gång byta kläder. Jag klädde även på mig några påsar så jag inte skulle bli mer blöt för nu var kläderna slut och vi vill helst köra 20-25 mil till innan vi skulle stanna för natten.


Foto M             Jag gillar puffärmarna från bolaget *fniss*

Torr och någorlunda varm åkte vi vidare. Vi kom till Malung och där hyrde vi oss en stuga.


Foto Fjällräven                                                        Stuga på Malungs camping

Som av en händelse råkade det finnas ett torkskåp,  där kunde vi torka våra kläder och sen äta en hemlagad middag bestående av stekt burkpotatis, korv och majsschnitzel *ganska gott när man är på semester*


Foto M                                Lagar till en kulinarisk middag


Tisdagen bjöd på betydligt bättre väder och resan mellan Malung och Trångsvken gick bra, inga missöden.

Vi har haft jättekul under vår semestervecka men säga vad man vill "Borta bra men hemma bäst"

Kommentarer
Postat av: Lillebror

Synd att man missade fikat på lördagen, låg hemma å var lite dålig just då. En kompis hade lurat i mig alkohol dagen innan så jag var inte mig själv helt enkelt. "var festen kul? ja det var den, jag har gått på Penicillin i en vecka!" Blev nämligen biten av nåt litet äckelpäckel-monster-djur på vaden så jag blev alldeles röd och kokhet runt hela smalbenet.

2008-07-14 @ 09:04:23
Postat av: Fjällräven

Usch och fy vilken rackare. Men är du bra nu då? I benet alltså.

Det var synd att vi inte sågs men nu är det bara tre veckor kvar tills ni kommer hit. Längtar, längtar, längtar.

Kram

2008-07-14 @ 22:42:17
URL: http://ammiia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0