sapindus mukorossi

eller Tvättnötter som de också kallas, går också under namnet Såpnötter. Som man hör på de svenska namnen så är det ett  tvättmedel, ett mycket miljövänligt sådant.


Foto Fjällräven                                              1 kg Såpnötter

Min granne som är väldigt omtänksam när det gäller miljön köpte tvättnötter för ett tag sen och då fick jag några nötskal för att prova. Jag blev glatt överaskad för dom ser inte mycket ut för världen men ren blev tvätten iallafall.


Fot Fjällräven                                                   En skalhalva

Det är alltså skalet från såpnötterna man använder när man tvättar och det är så himla superenkelt och genialt att jag inte fattar varför man inte har hört talas om det här förut och varför kan man inte köpa dessa nötskal i vanliga butiker?
Allt man behöver göra är att lägga 4-6 skalhalvor (beroende på hur hårt eller mjukt vatten man har) i en liten påse (jag la dom i en vanlig tvättpåse när jag fick skalen från grannen men när man beställer hem nötterna så följer det med en liten påse) stoppar in tvätten i maskinen, lägger dit påsen, stänger luckan och startar maskinen på det program man nu har tänkt använda. Inget tvättmedel eller sköljmedel skall tilläggas. Samma skal kan användas 2-3 gånger, man ser på skalen om de är blanka eller matta och är de blanka så går det att använda igen.
Jag lovar, tvätten blir ren.

Eftersom jag älskar att räkna ut saker så var jag tvungen att räkna ut på ett ungefär vad varje tvätt kostar med tvättnötter.
Ett kilo såpnötter räcker till ungefär 540 tvättar, då har jag räknat att man använder 5 skal/tvätt och att man använder samma skal 3 ggr.
Ett kilo kostade med frakt 198 kr som jag delade 540 ggr vilket alltså blir ca 37 öre.
Även om man använder 6 skal/tvätt och bara tvättar två tvättar med samma skal så blir kostnade 66 öre och det är ju ändå en väldigt låg tvättmedelskostnad.
Jämfört med vad vårat tvättmedel och sköljmedel kostar, som är ungefär 2 kr tvätten, så är ju detta jättemycket bättre både för miljön och plånboken. Jag har inte räknat med vad vatten och annats som kostar vid en tvätt utan just bara tvättmedlet.
En annan fördel är också att det är skonsamt mot känslig hud. Har man allergier så kan man ju vara väldigt känslig mot vanligt tvättmedel.
Sen kunde man använda detta till en massa olika saker som tex, diskmaskinsmedel, tvätta bilen,  tvätta hunden, tvätta håret mm. Jag vet inte om jag nödvändigtvis skall använda det till shampo men jag ska helt klart prova det till diskmaskinen.

Det hade ju varit kul om man kunde odla denna buske (eller är det ett träd?) och själv plocka nötter och sen tvätta med dem, snacka om miljövänligt *ler*






Kommentarer
Postat av: Fjällräven

Ett litet tillägg: Såpnötterna är beställda från www.jordklok.se



2008-07-18 @ 11:32:40
URL: http://ammiia.blogg.se/
Postat av: Storasyster

Oerhört häftigt. Har aldrig hört talas om detta förrut. Luktar det gott? Hur var det med sköljmedel? Behövs det?



Kram

2008-07-18 @ 12:29:06
Postat av: Storasyster

Hej igen.

All info fanns visst på hemsidan. Det fanns mycket saker där som jag vill ha...

2008-07-18 @ 12:36:09
Postat av: Fjällräven

Jag ska skicka med lite skal så du kan prova, mor far och bror ska också få prova och då kanske ni kan beställa tillsammans...tar för givet att ni kommer tycka det är bra...

Kram/Lillasyster

2008-07-18 @ 17:29:38
URL: http://ammiia.blogg.se/
Postat av: Angelica Holmgren

Det här inlägget var visst några år gammalt... Men jag tänkte bara nämna att Sapindus mukorossi är ett träd, och jag tror att det går att odla i sverige. Enda kruxet är att man skördar när trädet är mellan 10 och 20 år, så man får vänta ett bra tag. Men varför inte.

2013-07-28 @ 04:06:08
URL: http://fintefni.blogspot.se
Postat av: Fjällräven

Hej Angelica, tack så jättemycket för informationen. Visst vore det jättehäftigt att odla dessa träd själv och skörda, man hinner ju ta det lite lugnt innan det är dags för skörd :-)
Har nästan gett upp den här bloggen så därför såg jag inte din kommentar förrän idag, men jättestort tack.

2013-08-29 @ 14:16:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0