Mufflorna

Det här är mufflorna som jag bakade igår. Alltså Muffins med semlefyllning.
Receptet kommer ifrån boken "Semlor" av Mia Öhrn.
I boken heter dom "fyllda kardemummamuffins" men jag döpte som sagt om dem till mufflor.
Det var första gången jag bakade just dessa men det kommer inte vara sista gången.


image125 Mufflor
Foto från boken "Semlor" av Mia Öhrn

Receptet är följande:

75 g smör
3 ägg
2 dl strösocker
360 g (6 dl) vetemjöl
1 msk bakpulver
1½ tsk kardemumma, malen eller stött
1½ dl mjölk

Fyllning:
200 g mandelmassa
½ dl mjölk
2½ dl vispgrädde

* Smält smöret försiktigt i en kastrull.
* Vispa äggen lätt tillsammans med sockret.
* Blanda mjöl, bakpulver och kardemumma väl.
* Rör ner det tillsmmans med mjölken och även det smälta smöret.
* Fördela smeten i pappformar eller en smort muffinsplåt.
* Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i 20-25 minuter.

* Skär av locket på varje muffins och gröp ur lite av inkråmet.
* Riv mandelmassan och blanda med inkråmet och mjölken.
* Rör ihop till en tjock smet och fyll muffinsen igen.
* Vispa grädden och spritsa den på bakelsens topp och sätt tillbaka locket.
* Pudra på lite florsocker och servera.

Ät och njut för det är riktigt gott.

Jag bytte ut alla mejerier till laktosfria och mandelmassan byttes till bakmassa ( då jag är allergisk mot mandel)
Bakmassa är gjord på aprikoskärnor istället för mandel.

OBS!!!
Om man är allergisk mot mandel kan man även vara allergisk mot aprikoskärnor. Så är du inte säker på att du tål det så chansa inte!! Fyll hellre muffinsen med något annat gott.

Recept och bild kommer från boken Semlor av Mia Öhrn. Hon har även skrivit andra underbara böcker som "Klassiska kakor på nytt vis" och "Mitt eget kafé"
Läs dom gärna och njut.

Kommentarer
Postat av: Kusinen

Mufflorna ser enormt mumsiga ut. Kram

2008-01-09 @ 19:40:33
Postat av: Storasyster

...dreggel...mmmmmmmm...jösses vad gött det ser ut. Har du tagit den bilden? Den ser ut som från en bok - proffsigt!

2008-01-09 @ 20:20:10
Postat av: Ammii

Bilden är från boken Semlor. Men jag tog faktiskt en lika bra bild om jag får säga det själv fast då var det bara muffins, inget "semligt"

2008-01-09 @ 22:16:54
URL: http://ammiia.blogg.se
Postat av: Fröken M

Ja dom där fick man ju höra en del om, lite sugen vart jag så jag skrev ner receptet:)
Har vinkat av din son på stationen idag så nu sitter dom iallafall på rätt tåg. ta hand om dig.

2008-01-10 @ 21:57:02
URL: http://frukarlssons.blogg.se
Postat av: Ammii

Bra att du tar hand om honom, han behöver det..du hörde väl om fel tåg från Sundsvall? Killar, jösses! *fniss*
Kram på dig

2008-01-11 @ 19:43:41
URL: http://ammiia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0