Flingor

Inte av snö utan av typ havre och dyl har jag gjort.
Hittade ett recept i en kokbok men det var flera ingredienser som jag bytte ut och la till, ökade och minskade så det blev väl inte ens i närheten av det ursprungliga receptet. Men gott blev det, jag åt det till frukost i dag och det var väldigt mättsamt. Det bästa med egengjorda flingor är att man kan kontrollera sockerhalten. Jag tycker alla flingor och müssli som man köper är för söta, det är bättre om man får söta själv med frukt eller sylt eller vad man nu tycker om.

image152
Foto Fjällräven

Recept på frukostflingor på mitt vis:

4 dl havregryn
2 dl grahamsmjöl
1 dl havrekli
½ dl linfrö
1 dl vetegroddar
2 dl solrosfrön
1 msk kanel

Blanda samman de torra ingredienserna.

2 msk rapsolja
2 msk sirap eller honung
2 dl vatten

Blanda vätskan och häll det i grynblandingen.
Rör ihop till en grynig massa.
Häll ut det på en pappersklädd långpanna.
Gräddas/rostas i mitten av ugnen i 225 grader, ca 15-20 minuter.
Rör om efter halva tiden.
Låt det sedan kallna och tillsätt torkad frukt.
Jag blandade i ca 8 torkade aprikoser och ½ dl kokosflingor.
Det kan gärna ligga kvar på plåten ett halvt dygn för att vara säker på att det är helt torrt.

Kommentarer
Postat av: Storasyster

Nu har jag kopierat receptet och ska visa det för Jimsingen. Han gillar nog detta. Tror du man kan byta ut rapsoljan mot vanlig matolja? Gud, vad jag är kass på oljor...
Kram

2008-01-21 @ 11:32:08
Postat av: Fjällräven

Klart man kan byta ut oljan. I receptet var det olivolja men det tycker inte jag om utan jag hade raps hemma och då fick det bli det. Men tänk på att det inte är sött, flingorna alltså. Det kan man också öka på om man vill det men det var just det jag var ute efter, mindre söta flingor.
Kram på dig.
/Lillasyster

2008-01-21 @ 16:07:01
URL: http://ammiia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0