Söndagsglädje v. 34

För ungefär 20 år sedan köpte jag en, vad jag då trodde var en liten barnsoffa, på en loppis. Jag köpte soffan och en gammal räknemaskin för 10 kr. Tanken var att sonen skulle leka med räknemsakinen och ha soffan som en liten plats att krypa upp i och läsa sina böcker eller vad han nu ville göra.
Soffan blev stående hos mina föräldrar efter vi flyttat hemmifrån och många år senare såg mor och far liknande soffor i en antikaffär. Det var visst ingen barnsoffa utan en stol som var designad av någon människa som jag nu glömt namnet på.
På den här antikaffären hade dom flera stolar i olika färger och priset var mellan 1500-3000 spänn.
Fattarn ni! Jag har köpt en designad stol på en loppis för 5 kr som är värd mycket, mycket mer...

Förra året, eller om det var i våras, såg jag att EM i Dvärsätt sålde en likadan stol fast i nyproduktion. Dom skulle ha 4500 kr.
Ehhhh....jag måste nog få hit min stol, tänkte jag. Den kan ju inte stå i mamma och pappas tvättstuga och användas som lägga-den-rena-tvätten-på-innan-den-stryks-stol.
Så nu när min kusin och hennes väninna kom hit i somras så hade dom med sig stolen hit. (Tusen tack för hjälpen Gariella och Tina.)


Foto Fjällräven                                                                            Min "barnsoffa"

Den är inte bara snygg utan man sitter som en kung på den. Måtten är 72 cm bred, 66 cm hög (i ryggen), 46 cm djup och sitthöjden är 35 cm.



Foto Fjällräven                          EM's stol i nyproduktion

Detta får bli dagens söndagsglädje men om sanningen ska fram så glädjer den där lilla soffan/stolen mig varje dag och bäst av allt är att varje gång jag tittar på den så tänker jag på min älskade lille Goje.

Tjingeling alla snälla människor.


Ett litet tillägg: Nu har jag hittat info om stolen.

Stolen heter ARKA och är fomgiven 1955 av Yngve Ekström (som är mest känd för stolen LAMINO)


Kommentarer
Postat av: RobertE

Ja stolen var verkligen jättefin, men den måste vara hemskt låg? 35 cm? Jag skulle antagligen behöva en hjälpande hand när jag skulle resa på mig =)

Ha en härlig söndag! Kram R

2008-08-24 @ 10:59:51
URL: http://roberte.blogg.se/
Postat av: Fjällräven

Ja man kan tycka att den är låg men eftersom det finns armstöd kan man utan problem ta sig upp.

Kram på er båda

2008-08-24 @ 11:19:15
URL: http://ammiia.blogg.se/
Postat av: Fiski

coolt! men det är ofta man hör om att människors helt "vardagliga" saker är värda mycket pengar. tur att du upptänkte det! :D

2008-08-24 @ 15:53:15
URL: http://humanerror.blogg.se/
Postat av: Lillebror

äntligen en stol som man får plats med HELA häcken på :D

2008-08-26 @ 16:59:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0