Måste sätta fart på stickorna

Jag har lovat K att sticka ett par raggsockar till ett litet barn i släkten som han kan ge i julklapp. I tider där pengar är en bristvara får man ta till andra knep. Garn finns, min tid är gratis och själv skulle jag bli jätteglad för att få något hemgjort.
(På tal om hemgjort. Är fortfarande MYCKET intresserad av en tavla Syster Yster. En STOR till sovrummet)

image55 
Foto Fjällräven                                                                            Blivande raggsocka

Jag har ytterligare minst två par sockar att göra innan jul så det gäller att få tummen ur. När man väl stickar går det ganska fort men jag har haft så mycket annat att stå i på sista tiden.

Idag ska vi, K och jag, baka tunnbröd. Det som ska bakas till Trollhättan får vi vänta med tills vi kommer dit. Det blir nog bara smulor kvar om vi ska dra med de på tåget.

Kan inte begripa vem som äter upp kakorna så fort i den här familjen...hehe...kanske inte är så smart att ha en burk på soff-bordet när man sitter framför tv-n. Kakburken fick jag av min faster när jag fyllde år. Passar utmärkt att ha mumsiga saker i.
Plåtburken med änglar, som vi just nu har pepparkakor i, vann jag, (eller var det M?) när vi hade julklappsleken förra julen i Trollhättan. Det var näst intill slagsmål om den här burken :-)

image56 
Foto Fjällräven                                                            Smaskens!

Varje jul har vi julklappslek. Alla som är med har skaffat två paket som ska kosta 20 kr/st. Dessa läggs på bordet och vi börjar slå tärning. Den som får 6 tar ett paket och när alla har fått två paket var så öppnas paketen och sen slår vi med tärning igen. Får man en sexa kan man byta sitt paket med någon annans. Kanske vill man inte ha en toaborste utan en snygg burk, byter man bara paketet.
Innan man börjar byta paket så ställer man en äggklocka på obestämd tid, en person gör det under bordet utan att själv se hur många minuter det blir. Ingen vet när klockan ringer men när den gör det så få man behålla de två paket man har framför sig. Det kan faktiskt vara så att man aldrig får en sexa, eller hur faster B *fniss*
Jag kommer ihåg en jul när ett paket innehöll två tian-lotter, snacka om fight om det paketet. Det kunde ju vara storvinst på dessa lotter.

Måste komma på något smart för årets julklappslek
.

image57 
Foto Fjällräven                                  Glaskula för värmeljus

Jag fick också av min faster två stycken glaskulor att ha värmeljus i. De är jättefina och när man tänder ljuset gnistrar det i glittret.

image58 
Foto Fjällräven                                             Mysfaktorn syns inte så bra på dagen.

Naturligtvis ska Jamie ha lite glögg-tilltugg. Glöggen får han dock vara utan (fast han skulle säkert vilja ha det också).
Han visste inte riktigt vart han skulle börja utan steppade runt fatet och tog ett bett lite här och var.

image59
Foto Fjällräven
När han hittade pepparkakan blev han nästan tokig *knäppgök*

image60
Foto Fjällräven
Han försökte även smaka på den lilla tomteflickan men efter en stund fattade han att den ej gick att äta.

Dags att sticka lite. Ska sätta på en ljudbok som jag lånade på biblioteket i Krokom.  "En komikers uppväxt"
av Jonas Gardell.

Ha en bra dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0